Muminvärlden/Muumimaailma

Hej på er igen efter ett par dagar i Finland. I förrigår tog jag, min mamma, min kusin samt min moster båten till Åbo för att gå i muminvärlden dagen därpå. När vi klivit på båten åt vi litegrann och sedan gick vi på Lilla My disco med min treåriga kusin, därefter gick vi till taxfreen och ni får se vad jag köpte i ett annat inlägg tänker jag. Sedan gick vi faktiskt och lade oss och sov direkt. Vi hade rummet under ett festställe så jag kunde bara sova i ungefär två timmar pga allt ljud.
 
Vi åt i alla fall frukost på båten och sedan var det dags att kliva av. Vi tog bussen till Nådendal och gick mot muminvärlden! Har peppat inför detta i över ett år och hade sparat pengar ungefär lika länge.
 
Vi var olyckligtvis en timme för tidiga så vi fick köa utanför istället. Min kusin hade det i alla fall roligt vid husen och frågade hela tiden om mumin var hemma, så gullig.
 
Moster och kusin i väntan!
 
Tillslut blev det insläpp och vi blev välkomnade utav teater råttan emma <3 Hon är så fin tycker jag. Vi tittade även lite snabbt i sniffs shop (vi gick dock tillbaka dit innan vi gick, det får ni se när jag visar vad jag har köpt haha)
 
Efter att ha köat i en timme i värmen var inte min kusin så peppad på att vi skulle leta upp något ställe att lämna in väskor och fixa namnlappar till honom innan vi fick gå till muminhuset. 
 
Han blev lyckligare några minuter senare för då var vi framme vid Mumins hus! Detta hur bygger Mumin i avsnittet när Lilla My's syskon är på besök. Det är nytt för iår och väldigt bra byggt, det borde vara svårt att bygga ett snett hus liksom.
 
bredvid mumins hus låg muminhuset<3 Här var Lilla My, Snusmumriken, Muminpappan, Muminmamman och Sniff när vi kom dit.
 
och även Snorkfröken! En av mina favoriter pga luggen.
 
Det var så fint inne i muminhuset också, jag ville bara flytta in dit.
 
Så blev vi lite trötta och bestämde oss för att äta. Vi satte oss vid Burger men jag åt pizza eftersom att det inte fanns något veggo vid hamburgarna :´(
 
Pizzan var i alla fall himmelskt god!! All pizza är väl god egentligen. Muggen och servetterna gjorde ju saken bättre och jag tog med mig det hem hehe, upps. En får ju passa på eftersom att det knappt finns något mumin i Sverige.
 
Så var vi mätta och begav oss bort till husen igen. Jag tycker att själva mumindalen här är så fin också, det är så fina hus och färger samt skyltar. Det är även fint att runt sagostigarna och hattifnattarnasgrotta så är det skog och berg.
 
Stinky och Filifjonkan kom till Muminhuset.
 
Efter lite promenad hittade vi badhuset och Dronten Edward<3
 
Haffsårkestern fick vi också se!! Hittade även ett porträtt på muminpappans koloni hihi.
 
påväg tillbaka till husen hittade vi Såsdjuret och Råddjuret! Tycker om Råddjuret extra mycket, vet inte varför. Kanske för att han är så förvirrad och överallt och ingenstans tror jag, precis som min syster och bästa vän haha.
 
Såklart det bästa på resan för mig, Tofslan och Vifslan!! Är fortfarande lycklig haha, så lame. De är så himla gulliga. Det störde mig dock att Tofslan inte hade sin lila sko på höger fot, den satt på vänster men det var det nog bara jag i hela dalen som tänkte på haha. De är i alla fall så himla söta.
 
Gick förbi Stinkys lilla hus.
 
Självklart gick vi även förbi Hemulens hus.
 
Tooticki.
 
Till sist visar jag er Häxan (och Alissa var där)! Någon av de närmaste dagarna får ni se vad jag köpte i Muminvärlden och på båten.
 
Efter en lång dag gick vi till Sniffs shop igen och jag köpte massor av saker trots att det var lite dyrare men det fanns så mycket som inte finns i Sverige liksom. Så åkte vi tillbaka till Stockholm igen och nu är jag så glad över att vara hemma, är så trött. Vill åka tillbaka dit någon gång i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Daniella 🌙

Vad kostade själva resan? :3

Svar: det vet jag faktiskt inte, kolla silja line eller viking line typ om du vill åka.
idaalsterhed.blogg.se

2015-07-30 @ 23:53:05
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Johanna

ALLTSÅ ÖNSKADE VI FAN HADE TRÄFFATS. Men en annan gång !!

Svar: Jaa jag med :(( ja!!
idaalsterhed.blogg.se

2015-08-16 @ 15:52:21
URL: http://malkomalka.blogspot.com/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL / Bloggadress:


Kommentar:

Trackback